Субота, 2024-05-11, 10:11 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя української мови Рубльовської В.О.

Категорії розділу
5 клас [1]
для 5 класу
6 клас [1]
6 класу
7 клас [6]
для 6 класу
8 клас [2]
для 8 класу
9 клас [7]
для 9 класу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Українська література » 7 клас

Б.Лепкий. «Мишка» (паспорт твору)
2015-01-22, 11:17 PM

Б.Лепкий. «Мишка»

Історія написання твору. 

Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захопленно приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мойого життя». 

Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я, злетів у повітря. 

Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою. 

 Паспорт твору


1. Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного соціального становища (багатих і бідних) під час війни. 

2. Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя; засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості; війни, яка знищує людські чесноти; байдужості до всього, окрім прибутку, грошей. 

3. Основна думка: «Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя». 

4. Жанр. 

5.  Соціально-побутова казка. 

Б. Лепкий обрав форму казки тому, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима. 

Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і несправжні цінності). 

 6. Твір — пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми. 

 7. Проблематика: 

· війна і мир; 

· життєві потреби і захланність; 

· гріх і покарання за нього; 

· цінності істинні і фальшиві; 

· родина і виховання дітей. 

 8. Композиція. 

Експозиція: опис умов, в яких жила людина. 

Зав’язка: мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя у місті. 

Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час. 

Кульмінація: шкода-помста, яку завдала мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші. 

Розв’язка: злість господаря, мишка покидає його хату. 

 9. Сюжет. 

Життя мишки у багатого господаря. Зустрівшись зі своїми сестрами з міста, мишка дізнається про голодне життя їх та людей. 

Господар, зважаючи на голодний воєнний час, наживається, збагачується, а гроші складає у ящик під ліжко. Він байдуже ставиться до жінки-жебрачки, якій не хоче подати милостиню. Війна для господаря — щасливий час, коли він може збагатитися. 

Мишка вирішує завдати шкоди господарю за його жорстокість, брехню, жагу до збагачення. Вона довго гризла ящик з грошима, а потрапивши до нього, перетрощила геть усе. Після чого залишає хату господаря. 

Побачивши скоєне, господар в усьому звинувачує жінку, яка жаліла молока, щоб тримати кота. 

Категорія: 7 клас | Додав: rublewskaya
Переглядів: 2478 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук