Понеділок, 2024-05-13, 2:53 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя української мови Рубльовської В.О.

Категорії розділу
5 клас [4]
для 5 класу
6 клас [6]
для 6 класу
7 клас [4]
для 7 класу
8 клас [3]
для 8 класу
9 клас [3]
для 9 класу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Українська мова » 6 клас

2.4. Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення
[ Викачати з сервера (19.0 Kb) ] 2014-11-20, 10:48 PM
  1. Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення

 

Мета: навчити учнів розпізнавати ступені порівняння прикметників; формувати вміння розпізнавати, розрізняти й утворювати форми ступенів порівняння прикметників, правильно вживати їх у мовленні; розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення, удосконалювати граматичний лад учнів; виховувати бережне ставлення до природи, власного здоров’я, сумлінне ставлення до навчання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу на основі зіставлення мовних явищ

Обладнання: роздатковий матеріал, схема, опори для самоперевірки

 

Зміст уроку

 

І. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

1.Словниковий диктант

Мужній, вірний, чесний, правдивий, працьовитий, сумлінний, порядний, більш тонкий, ліпший, наймиліший, золотаво-червоний, багряно-жовтий, жовтогарячий, менший, невеликий, недорогий.

2. Інтелектуально-мовленнєва розминка

  • Яка частина мови називається прикметником?
  • Чому прикметник – самостійна частина мови?
  • Від чого залежить рід, число та відмінок іменника? Навести приклади.
  • На якій основі прикметники поділяються на якісні та відносні? Навести приклади.
  • Які прикметники належать до присвійних? Наведіть приклади.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

  1. Пошукова діяльність

Спостереження над мовним матеріалом

Чи змінюється значення прикметника при утворенні нової форми?

Мудрий – мудріший – наймудріший; найбільш мудруй;

Короткий – коротший – найкоротший; менш короткий – найбільш короткий.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Самостійне дослідження. Робота в групах (с.194 -195)

1 група – за матеріалом підручника з’ясуйте, як утворюються прикметники вищого ступеню порівняння. Які форми має вищий ступінь порівняння прикметників?

2 група - за матеріалом підручника з’ясуйте, як утворюються прикметники найвищого ступеню порівняння.

 

  1. Моделювання схеми «Ступені порівняння прикметників»

 

 

 

 

 

 

 

   + -іш -, -ш-,         + більш, менш           + най- до               +  найбільш,

            -щ-                                              прикм. вищого          найменш до

                                                        ступеня               прикм. вищого

                                                                                        ступеня

3.Коментар вчителя (використання схем-опор)

УВАГА! При утворенні вищого ступеня порівняння прикметників кінцеві приголосні [г], [ж],[з] разом із суфіксом –ш- змінюється на –жч-: дорогий – дорожчий, дужий – дужчий.

Не мають ступенів порівняння прикметники:

  1. з суфіксами –ав-, -яв-: чорнявий;
  2. з суфіксами –уват-, -юват-: білуватий, синювати1;
  3. з суфіксами –еньк-, -есеньк-, -езн-, -енн-: величезний, здоровенний;
  4. з префіксом пре-: прекрасний;
  5. прикметники, що мають не порівнювану ознаку: сліпий, кривий, хворий, русий.

 

4. «Мовне конструювання»

Робота за варіантами

1 варіант: від прикметників, записаних на дошці, утворити просту і складену форми прикметників вищого ступеня порівняння.

2 варіант: від прикметників, записаних на дошці, утворити просту і складену форми прикметників найвищого ступеня порівняння.

(Взаємоперевірка, учні користуються опорами)

 

 5. Робота з підручником

Вправа 395 – усно, 396, 404  - письмово

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Пояснювальний диктант

Підкреслити прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння, виділити в них формотворчі суфікси та префікси.

 Дніпр стає поступово стає все ширшим, глибшим і більшим. Темні й низькі гори здавались вищими серед гладенького рівного степу (І.Нечуй-Левицький). Що ближче ми підходили до нього, то частіше траплялися кущі глоду, шипшини та вовчих ягід (Д.Ткач). А найчудніша марашина професія – «обігрівач» (Н. Вернигора)

 

Коли всі учні пишуть пояснювальний диктант, окремі учні працюють з індивідуальними картками

2.Робота на індивідуальних картках

Картка 1

Утворити від поданих прикметників прикметники вищого ступеня.

Сміливий, глибокий, дужий, товстий, тугий, крутий, легкий, близький.

 

Картка 2*

Записати 5 прислів’їв або приказок з прикметниками вищого й найвищого ступенів порівняння.

 

  1. «Я - редактор»

На дошці записані речення з помилками, учні повинні виправити помилки, аргументуючи свої відповіді і правильно записати речення в зошиті.

 

1.Саме найдорожче в людини – здоров’я. 2. Саме кращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникнення інфекції в організм. 3. Самим важливим для людини   є збереження її життя. 4. З усіх скарбів найбільш найціннішим є молодість.

 

VІ. Підсумок уроку

Бліц-опитування

  • Як утворюється проста форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння?
  • Як утворюється складена форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння?
  • Які прикметники не утворюють ступені порівняння? Чому?
  • Яку роль відіграють у мовленні прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння?

 

VІІ. Домашнє завдання

С. 194 – 197 – вивчити правила, вправа – 405 (письмово),

*** - Скласти усне висловлювання  про те, чим людство зобов’язане комп’ютерові, використовуючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.

 

Категорія: 6 клас | Додав: rublewskaya
Переглядів: 2821 | Завантажень: 29 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук