- Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення
Мета: навчити учнів розпізнавати ступені порівняння прикметників; формувати вміння розпізнавати, розрізняти й утворювати форми ступенів порівняння прикметників, правильно вживати їх у мовленні; розвивати спостережливість, увагу, логічне й образне мислення, удосконалювати граматичний лад учнів; виховувати бережне ставлення до природи, власного здоров’я, сумлінне ставлення до навчання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу на основі зіставлення мовних явищ
Обладнання: роздатковий матеріал, схема, опори для самоперевірки
Зміст уроку
І. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
1.Словниковий диктант
Мужній, вірний, чесний, правдивий, працьовитий, сумлінний, порядний, більш тонкий, ліпший, наймиліший, золотаво-червоний, багряно-жовтий, жовтогарячий, менший, невеликий, недорогий.
2. Інтелектуально-мовленнєва розминка
- Яка частина мови називається прикметником?
- Чому прикметник – самостійна частина мови?
- Від чого залежить рід, число та відмінок іменника? Навести приклади.
- На якій основі прикметники поділяються на якісні та відносні? Навести приклади.
- Які прикметники належать до присвійних? Наведіть приклади.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
- Пошукова діяльність
Спостереження над мовним матеріалом
Чи змінюється значення прикметника при утворенні нової форми?
Мудрий – мудріший – наймудріший; найбільш мудруй;
Короткий – коротший – найкоротший; менш короткий – найбільш короткий.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Самостійне дослідження. Робота в групах (с.194 -195)
1 група – за матеріалом підручника з’ясуйте, як утворюються прикметники вищого ступеню порівняння. Які форми має вищий ступінь порівняння прикметників?
2 група - за матеріалом підручника з’ясуйте, як утворюються прикметники найвищого ступеню порівняння.
- Моделювання схеми «Ступені порівняння прикметників»
+ -іш -, -ш-, + більш, менш + най- до + найбільш,
-щ- прикм. вищого найменш до
ступеня прикм. вищого
ступеня
3.Коментар вчителя (використання схем-опор)
УВАГА! При утворенні вищого ступеня порівняння прикметників кінцеві приголосні [г], [ж],[з] разом із суфіксом –ш- змінюється на –жч-: дорогий – дорожчий, дужий – дужчий.
Не мають ступенів порівняння прикметники:
- з суфіксами –ав-, -яв-: чорнявий;
- з суфіксами –уват-, -юват-: білуватий, синювати1;
- з суфіксами –еньк-, -есеньк-, -езн-, -енн-: величезний, здоровенний;
- з префіксом пре-: прекрасний;
- прикметники, що мають не порівнювану ознаку: сліпий, кривий, хворий, русий.
4. «Мовне конструювання»
Робота за варіантами
1 варіант: від прикметників, записаних на дошці, утворити просту і складену форми прикметників вищого ступеня порівняння.
2 варіант: від прикметників, записаних на дошці, утворити просту і складену форми прикметників найвищого ступеня порівняння.
(Взаємоперевірка, учні користуються опорами)
5. Робота з підручником
Вправа 395 – усно, 396, 404 - письмово
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Пояснювальний диктант
Підкреслити прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння, виділити в них формотворчі суфікси та префікси.
Дніпр стає поступово стає все ширшим, глибшим і більшим. Темні й низькі гори здавались вищими серед гладенького рівного степу (І.Нечуй-Левицький). Що ближче ми підходили до нього, то частіше траплялися кущі глоду, шипшини та вовчих ягід (Д.Ткач). А найчудніша марашина професія – «обігрівач» (Н. Вернигора)
Коли всі учні пишуть пояснювальний диктант, окремі учні працюють з індивідуальними картками
2.Робота на індивідуальних картках
Картка 1
Утворити від поданих прикметників прикметники вищого ступеня.
Сміливий, глибокий, дужий, товстий, тугий, крутий, легкий, близький.
Картка 2*
Записати 5 прислів’їв або приказок з прикметниками вищого й найвищого ступенів порівняння.
- «Я - редактор»
На дошці записані речення з помилками, учні повинні виправити помилки, аргументуючи свої відповіді і правильно записати речення в зошиті.
1.Саме найдорожче в людини – здоров’я. 2. Саме кращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникнення інфекції в організм. 3. Самим важливим для людини є збереження її життя. 4. З усіх скарбів найбільш найціннішим є молодість.
VІ. Підсумок уроку
Бліц-опитування
- Як утворюється проста форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння?
- Як утворюється складена форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння?
- Які прикметники не утворюють ступені порівняння? Чому?
- Яку роль відіграють у мовленні прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння?
VІІ. Домашнє завдання
С. 194 – 197 – вивчити правила, вправа – 405 (письмово),
*** - Скласти усне висловлювання про те, чим людство зобов’язане комп’ютерові, використовуючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.
|