Понеділок, 2024-05-13, 9:48 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя української мови Рубльовської В.О.

Категорії розділу
5 клас [4]
для 5 класу
6 клас [6]
для 6 класу
7 клас [4]
для 7 класу
8 клас [3]
для 8 класу
9 клас [3]
для 9 класу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Українська мова » 6 клас

Перехід прикметників з однієї групи в іншу. Повні й короткі форми прикметників
[ Викачати з сервера (19.8 Kb) ] 2014-11-20, 10:45 PM

Перехід прикметників з однієї групи в іншу. Повні й короткі форми прикметників.

 

Мета: познайомити учнів з явищем переходу прикметників з однієї групи в іншу, з повними й короткими формами прикметників та особливостями їх уживання; навчити визначати групи прикметників, які вживаються в переносному значенні, розрізняти й доречно використовувати в мовленні повні та короткі форми прикметників; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати у школярів інтерес та любов до рослинного і тваринного світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)

Обладнання:  опорна схема, індивідуальні картки

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

 

2. Бліц-опитування

- Яка частина мови називається прикметником?

- На які групи поділяються прикметники за значенням?

- Які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними?

 

3. Розподільний диктант

Запишіть запропоновані словосполучення іменників з прикметниками у три колонки: іменники з якісними, іменники з відносними, іменники з присвійними прикметниками.

 

Холодний день, металеве відро, літній день, Наталчин бант, мамина сумка, Зоринин велосипед, синє небо, смачний пиріг, цегляна стіна, вчорашня розмова.

 

4. Робота на індивідуальних картках

Картка 1

Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники чоловічого й жіночого родів.

Батько, мати, брат, сестра, дід, бабуся, Ольга, Марія, Андрій, учень, сторож, друкар, директор, учитель, касир, кобзар, колгосп.

 

Картка 2

Перекладіть українською мовою, з 4 словами складіть речення, пов’язані між собою за змістом.

Вежливый, доброжелательный, искренний, мужественный, настойчивый, решительный, чуткий, хороший, известный, великий, желтый, сиреневый.

 

ІІ. Мотивація навчання

Проблемне завдання

Подумайте, чому подані прикметники у словосполученнях належать до різних груп. Що зумовило перехід з однієї групи в іншу?

Зробіть дослідження на прикладі записаних пар слів.

Золотий ключик – золоте серце

Лебедине гніздо – лебедина вірність

Кам’яна сіль - кам’яне серце

М’яка іграшка – м’яка душа

Дерев’яний паркан – дерев’яні пальці.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

 

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

  1. Коментар учителя

Взаємоперехід прикметників з одного розряду в інший зумовлений здатністю прикметників широко вживатися у переносному значенні. Межі між розрядами прикметників до певної міри умовні. Частина відносних прикметників, уживаючись у переносному значенні, набуває значень якісних прикметників. Присвійні прикметни­ки, уживаючись у переносному значенні, теж можуть ставати якісними.

 

2.                     Спостереження над мовним матеріалом

З'ясувати, чи відрізняються за значенням і способом уживання ви­ділені в реченні прикметники.

 Ой зійди, зійди, зірочко вечірняя, ой вийди, вийди, дівчино моя вірная (Нар. творчість). Вечірня година.

 

  1. Коментар учителя

У сучасній українській мові прикметники мають повну (відмінювану) і коротку (невідмінювану) форми.

 

4.                     Складання опорної схеми

 

Граматичні форми прикметника

Повна

Коротка

Стягнена (скорочена)

Нестягнена

Форма чоловічого роду називного (знахідного) відмінка однини окремих якісних прикметників

Синя, добра, зелене, мужні

Синяя, добрая, зеленеє, мужнії

Ладен, годен, повен, зелен, певен

Загальновживана форма

Вживається в поетичному мовленні, у фольклорних творах

 

5.         Опрацювання статті підручника – с. 189.

6.         Первинне закріплення вивченого

Вправи 385, 386 – усно, 387 – письмово.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми

 

1. Пояснювальний диктант

Визначити якісні, відносні та присвійні прикметники.

Дерев’яний стіл – дерев’яна поза, батькове майно – батьківське майно, гостре слово – гострий ніж, золотий годинник – золоті руки, материна ласка – материнська ласка, залізна ручка – залізна воля, вовча пора – вовча натура, заяча лапка – заяча душа, рожева квітка – рожева мрія, тепле повітря – тепла усмішка, чиста блакить – чиста совість.

 

2. Творче конструювання

Від поданих прикметників утворити нестягнену повну та корот­ку форми. У якому стилі можуть уживатися такі форми і з якою метою?

Святий, таємнича, повний, давній, чарівна.

 

3. Вибірково-розподільний диктант

Завдання: виписати з наведених речень прикметники у дві колонки: у першу — в короткій формі; у другу — в повній.

Повен хлівець білих овець.

Летить — виє, сіло — землю риє, чорне тіло, чорний вус, ніби справжній сажотрус.

Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит.

Стоїть дуб, повен круп.

На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки.

Золотий пішов, а срібен прийшов.

 

4. Самостійна робота

Вправа 415 – письмово

 

VI.      Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на питання:

1.Що зумовлює перехід одних форм прикметників в інші?

2.Які морфологічні варіанти мають повні форми прикметників?

3.Яка особливість характерна для коротких форм прикметників?

 

VII. Підсумок уроку           

 

VIII. Домашнє завдання

С. 189, 200 – 201 – вивчити правила, вправа 388 – письмово, вправа 415* (3) – письмово.

 

Категорія: 6 клас | Додав: rublewskaya
Переглядів: 3523 | Завантажень: 80 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук