Перехід прикметників з однієї групи в іншу. Повні й короткі форми прикметників.
Мета: познайомити учнів з явищем переходу прикметників з однієї групи в іншу, з повними й короткими формами прикметників та особливостями їх уживання; навчити визначати групи прикметників, які вживаються в переносному значенні, розрізняти й доречно використовувати в мовленні повні та короткі форми прикметників; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати у школярів інтерес та любов до рослинного і тваринного світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Обладнання: опорна схема, індивідуальні картки
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
2. Бліц-опитування
- Яка частина мови називається прикметником?
- На які групи поділяються прикметники за значенням?
- Які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними?
3. Розподільний диктант
Запишіть запропоновані словосполучення іменників з прикметниками у три колонки: іменники з якісними, іменники з відносними, іменники з присвійними прикметниками.
Холодний день, металеве відро, літній день, Наталчин бант, мамина сумка, Зоринин велосипед, синє небо, смачний пиріг, цегляна стіна, вчорашня розмова.
4. Робота на індивідуальних картках
Картка 1
Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники чоловічого й жіночого родів.
Батько, мати, брат, сестра, дід, бабуся, Ольга, Марія, Андрій, учень, сторож, друкар, директор, учитель, касир, кобзар, колгосп.
Картка 2
Перекладіть українською мовою, з 4 словами складіть речення, пов’язані між собою за змістом.
Вежливый, доброжелательный, искренний, мужественный, настойчивый, решительный, чуткий, хороший, известный, великий, желтый, сиреневый.
ІІ. Мотивація навчання
Проблемне завдання
Подумайте, чому подані прикметники у словосполученнях належать до різних груп. Що зумовило перехід з однієї групи в іншу?
Зробіть дослідження на прикладі записаних пар слів.
Золотий ключик – золоте серце
Лебедине гніздо – лебедина вірність
Кам’яна сіль - кам’яне серце
М’яка іграшка – м’яка душа
Дерев’яний паркан – дерев’яні пальці.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
- Коментар учителя
Взаємоперехід прикметників з одного розряду в інший зумовлений здатністю прикметників широко вживатися у переносному значенні. Межі між розрядами прикметників до певної міри умовні. Частина відносних прикметників, уживаючись у переносному значенні, набуває значень якісних прикметників. Присвійні прикметники, уживаючись у переносному значенні, теж можуть ставати якісними.
2. Спостереження над мовним матеріалом
З'ясувати, чи відрізняються за значенням і способом уживання виділені в реченні прикметники.
Ой зійди, зійди, зірочко вечірняя, ой вийди, вийди, дівчино моя вірная (Нар. творчість). Вечірня година.
- Коментар учителя
У сучасній українській мові прикметники мають повну (відмінювану) і коротку (невідмінювану) форми.
4. Складання опорної схеми
Граматичні форми прикметника
|
Повна
|
Коротка
|
Стягнена (скорочена)
|
Нестягнена
|
Форма чоловічого роду називного (знахідного) відмінка однини окремих якісних прикметників
|
Синя, добра, зелене, мужні
|
Синяя, добрая, зеленеє, мужнії
|
Ладен, годен, повен, зелен, певен
|
Загальновживана форма
|
Вживається в поетичному мовленні, у фольклорних творах
|
5. Опрацювання статті підручника – с. 189.
6. Первинне закріплення вивченого
Вправи 385, 386 – усно, 387 – письмово.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми
1. Пояснювальний диктант
Визначити якісні, відносні та присвійні прикметники.
Дерев’яний стіл – дерев’яна поза, батькове майно – батьківське майно, гостре слово – гострий ніж, золотий годинник – золоті руки, материна ласка – материнська ласка, залізна ручка – залізна воля, вовча пора – вовча натура, заяча лапка – заяча душа, рожева квітка – рожева мрія, тепле повітря – тепла усмішка, чиста блакить – чиста совість.
2. Творче конструювання
Від поданих прикметників утворити нестягнену повну та коротку форми. У якому стилі можуть уживатися такі форми і з якою метою?
Святий, таємнича, повний, давній, чарівна.
3. Вибірково-розподільний диктант
Завдання: виписати з наведених речень прикметники у дві колонки: у першу — в короткій формі; у другу — в повній.
Повен хлівець білих овець.
Летить — виє, сіло — землю риє, чорне тіло, чорний вус, ніби справжній сажотрус.
Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит.
Стоїть дуб, повен круп.
На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки.
Золотий пішов, а срібен прийшов.
4. Самостійна робота
Вправа 415 – письмово
VI. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
1.Що зумовлює перехід одних форм прикметників в інші?
2.Які морфологічні варіанти мають повні форми прикметників?
3.Яка особливість характерна для коротких форм прикметників?
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
С. 189, 200 – 201 – вивчити правила, вправа 388 – письмово, вправа 415* (3) – письмово.
|